Ετοιμη να τοποθετήσει πλωτά φράγματα στο Αιγαίο είναι η ελληνική κυβέρνηση, αν και η αρχή θα γίνει δοκιμαστικά καθώς ακόμα και οι αρμόδιοι υπουργοί δηλώνουν οτι θα γίνουν δομικές για να αποδειχθεί αν το μέτρο είναι αποτελεσματικό.
Ο υπουργός Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι είναι αρμοδιότητα του εθνικού συντονιστή για το προσφυγικό, Αλκιβιάδη Στεφανή ο οποίος έχει την αρμοδιότητα για την ασφάλεια των συνόρων.
«Στον Έβρο τα φυσικά εμπόδια είχαν κάποια σχετικά αποτελέσματα στην ανάσχεση των ροών. Θεωρούμε ότι μπορεί να υπάρχει και ένα παρόμοιο αποτέλεσμα και με τα πλωτά αυτά μέσα. Προσπαθούμε να εξεύρουμε λύσεις για να μειωθούν οι ροές», τόνισε ο υπουργός Άμυνας.
Από την πλευρά του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας αποκάλυψε πως η κυβέρνηση εξετάζει όντως να ενισχύσει τα σύνορα της χώρας με πλωτό φράγμα. Όπως είπε θα δοκιμαστεί αρχικά σε κάποια σημεία, καθώς είναι δύσκολο να τοποθετηθεί πλωτό φράγμα σε όλο το Αιγαίο. Η συγκεκριμένη ενέργεια σύμφωνα με τον κ. Πέτσα εξετάζεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης των συνόρων μας.
Τι γράφει ο ξένος τύπος
Σύμφωνα με πληροφορίες του SPIEGEL, το φράγμα πρόκειται να εγκατασταθεί από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, οι οποίες πρόσφατα δραστηριοποιήθηκαν περισσότερο στην αντιμετώπιση των προσφύγων. Το πλωτό φράγμα θα προεξέχει ένα μέτρο από το νερό και θα φθάνει περίπου μισό μέτρο κάτω από το νερό.
«Η ελληνική κυβέρνηση είχε υποσχεθεί στο λαό της μια πιο σκληρή γραμμή στην μεταναστευτική κρίση προτού αναλάβει την εξουσία πριν από περίπου έξι μήνες και τώρα αρχίζει να την εφαρμόζει. Οι απελάσεις στην Τουρκία πρέπει να επιταχυνθούν», όπως σχολιάζει το γερμανικό περιοδικό.
Για το γερμανικό δίκτυο «n-tv», οι προσφυγικοί καταυλισμοί είναι υπερπλήρεις και τώρα το ελληνικό Υπουργείο Άμυνας λαμβάνει δραστικά μέτρα: Ένα «σύστημα πλωτής προστασίας» προκειμένου να αποτρέψει τους νέους μετανάστες να διασχίζουν με βάρκες τη Μεσόγειο. Αυτά φέρεται να είναι σαν φράγμα ή δίχτυα, μήκους σχεδόν τριών χιλιομέτρων, τα οποία πρόκειται να εγκατασταθούν από τις ένοπλες δυνάμεις της Ελλάδας.
«Το σύστημα πλωτής προστασίας πρέπει να προεξέχουν μισό μέτρο από το νερό και να είναι εξοπλισμένα με φώτα που αναβοσβήνουν. Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε μισό εκατομμύριο ευρώ.
«Πέρυσι, η Ελλάδα ήταν η χώρα με τον μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων που έφτασαν στην Ευρώπη. Περισσότεροι από 40.000 πρόσφυγες και μετανάστες βρίσκονται σε υπερπλήρεις προσφυγικούς καταυλισμούς στα νησιά του Αιγαίου. Στην πραγματικότητα, αυτά οι καταυλισμοί έχουν χωρητικότητα μόνο για περίπου 6.200 άτομα».
«H Eλλάδα θα τοποθετήσει μεταξύ των νησιών του Αιγίου και των τουρκικών ακτών πλωτό φράγμα για να κρατήσει μακριά τους μετανάστες και τους πρόσφυγες», αναφέρει η βρετανική εφημερίδα και προσθέτει:
«Η ελληνική ακτοπλοία παίζει με τους διακινητές μεταναστών και προσφύγων τη γάτα και το ποντίκι. Οι διακινητές μεταφέρουν με βάρκες αιτούντες άσυλο από τις τουρκικές ακτές σε νησιά όπως η Σάμος, η Λέσβος και η Χίος.
Με τον εμφύλιο να αναζωπυρώνεται στη Συρία, σημειώθηκε μεγάλη αύξηση στον αριθμό των προσφύγων που προσπαθούν να φθάσουν στα ελληνικά νησιά με βάρκες».
«Η Ελλάδα σχεδιάζει να εγκαταστήσει ένα «πλωτό φράχτη» για να εμποδίσει τους μετανάστες να φτάνουν στα νησιά της από τις ακτές της Τουρκίας», γράφει η βρετανική εφημερίδα.
«Το φράγμα θα εγκατασταθεί μέσα στους επόμενους τρεις μήνες, αφού η κυβέρνηση καταλήξει στην ιδιωτική εταιρεία για την κατασκευή του.
«Την περασμένη εβδομάδα χιλιάδες Έλληνες διαδήλωσαν ζητώντας από τους αιτούντες άσυλο να απομακρυνθούν από τα νησιά τους . Οι προσφυγικοί καταυλισμοί είναι υπερπλήρεις ενώ υπήρξαν και κρούσματα βίας στα στρατόπεδα προσφύγων. Τα νησιά της Λέσβου, της Σάμου και της Χίου πραγματοποίησαν γενική απεργία, κλείνοντας καταστήματα και δημόσιες υπηρεσίες με τους διαδηλωτές να φωνάζουν: «Θέλουμε τα νησιά μας πίσω, θέλουμε τη ζωή μας πίσω», σχολιάζει η εφημερίδα.
Γίνεται διαφωνισμός για την προμήθεια
Είναι ενδεικτικό ότι όπως έγραψε χθές το TheToc προχωρούν οι διαδικασίες για την προμήθεια πλωτού προστατευτικού συστήματος (ΠΠΣ), το οποίο, όπως αναφέρεται σε πρόσκληση ενδιαφέροντος προς εταιρείες, «θα περιορίσει και κατά περίπτωση θα αναστείλει την πρόθεση εισροών στον εθνικό χώρο, με σκοπό την αντιμετώπιση της διαρκώς αυξανόμενης μεταναστευτικής / προσφυγικής ροής, εξαιτίας της αδήριτης και επείγουσας ανάγκης ανάσχεσης των αυξημένων προσφυγικών ροών».
Η Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Υποστήριξης Στρατού (ΑΣΔΥΣ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχει κάνει προκήρυξη αγοράς μηχανημάτων εξοπλισμού και προμήθειας πλωτού φράγματος , με τεχνικά χαρακτηριστικά όπως αυτών για αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης περιοχής θαλασσίου χώρου, για την εκτέλεση της αποστολής των Μονάδων Στρατού Ξηράς, όσον αφορά την αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο έγγραφο με την Υπ’Αριθμ.02/20 πρόσκληση του υπουργείου Αμυνας (ΑΔΑ:Ρ1Γ16-ΡΧ6) , το οποίο εκδόθηκε στις 24 Ιανουαρίου 2020, σημειώνεται ότι αντικείμενο της σύμβασης είναι, η προμήθεια 2.700 μέτρων πλωτού προστατευτικού συστήματος , «μη στρατιωτικών προδιαγραφών, συγκεκριμένων χαρακτηριστικών για την εκτέλεση της αποστολής των Μονάδων ΣΞ, στο πλαίσιο συνδρομής των Ενόπλων Δυνάμεων στην διαχείριση της προσφυγικής κρίσης για την αντιμετώπιση της διαρκώς αυξανόμενης μεταναστευτικής/ προσφυγικής ροής».
Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτής της προμήθειας ο οικονομικός φορέας, δηλαδή η εταιρεία η οποία θα επιλεγεί, υποχρεούται να αναλάβει την τεχνική υποστήριξη συντήρησης/ επισκευών 4 ετών, ενώ έχει υποχρεώσεις για «τυχόν απαιτήσεις προμήθειας και εγκατάστασης συγκεκριμένων συστημάτων επί των σκαφών της στρατιωτικής Υπηρεσίας (ΣΥ) για την χρήση (τοποθέτηση και απεγκατάσταση) των εν λόγω ΠΠΣ, καθώς επίσης αντίστοιχη εκπαίδευση συγκεκριμένου αριθμού εκπροσώπων της αναθέτουσας αρχής(ΑΑ)».
Η προϋπολογισθείσα αξία αυτού του έργου είναι 500.000 € και κριτήριο ανάθεσης ορίζεται η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής .
Αυτά τα πλωτά συστήματα προβλέπεται, μεταξύ άλλων, να μπορούν να φωτοσημαίνονται, σύμφωνα με τις οδηγίες της Υπηρεσίας Φάρων η οποία ορίζει την απαιτούμενη απόσταση φράγματος /φωτοσήμανσης και να καλύπτουν τις προδιαγραφές φωτοσήμανσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Συστήματος, δηλαδή, φανός φωτοσήμανσης πάνω από 1,5μ ύψος, κίτρινου χρώματος, με 30-40 αναλαμπές ανά λεπτό κτλ….. Εναλλακτικά δύναται η τοποθέτηση φανών φωτοσήμανσης, σε χαμηλότερο ύψος και επάνω στο φράγμα.