Επιλέγουν Ελλάδα για διακοπές λόγω «υγείας και ασφάλειας» – Έρευνα του Π.Θ. σε Έλληνες και ξένους τουρίστες


Η Ελλάδα μέσα από την επιτυχή αντιμετώπιση της πανδημίας την περασμένη άνοιξη, κατάφερε να δημιουργήσει την εικόνα του «ασφαλούς τουριστικού προορισμού» στοιχείο που εκτιμάται σημαντικά ως κριτήριο για διακοπές τόσο από τους Έλληνες, όσο και τους ξένους επισκέπτες.
Πρόκειται για ένα από τα ενδιαφέροντα ευρήματα έρευνας που διεξήγαγε το Εργαστήριο Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικού Σχεδιασμού (Εργ.Ο.Πολι.Σ.Σ.) του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, σε Έλληνες και Ευρωπαίους τουρίστες. Επικεφαλής της έρευνας ήταν ο αναπληρωτής καθηγητής δρ. Θεόδωρος Μεταξάς και η καθηγήτρια δρ. Laura Juarez, η οποία πραγματοποιήθηκε από 10 Ιούνιου έως 31 Ιουλίου 2020 και σε αυτή συμμετείχαν 551 Έλληνες και 400 Ισπανοί τουρίστες.
Μέλη της ερευνητικής ομάδας που συμμετείχαν στην έρευνα ήταν τα εξής: Δρ. Θεόδωρος Μεταξάς, αναπληρωτής καθηγητής Οικονομικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, δρ. Laura Juarez, καθηγήτρια Marketing του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Μαδρίτης, δρ. Πολυξένη Κεχαγιά, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Μελέτιος Ανδρινός, ερευνητής, Μαροβίτα Νικολαΐδου, ερευνήτρια.

Για την έρευνα μίλησε χθες στη διαδικτυακή εκπομπή «Θεσσαλία Παντού» ο κ. Μεταξάς.


Όπως αναφέρεται στην έρευνα, η αρχική υπόθεση εργασίας υπήρξε σε τι βαθμό η εικόνα ενός τουριστικού προορισμού ως «ασφαλούς» σε σχέση με την πανδημία του COVID-19 είναι δυνατόν να επιδράσει στην ψυχολογία δυνητικών τουριστών από την Ελλάδα και την Ισπανία έτσι ώστε να επηρεάσει την επιλογή τους στην απόφαση να κάνουν διακοπές.
«Ουσιαστικά από τη μια πλευρά εξετάσαμε τον βαθμό επίδρασης της εικόνας «ασφαλής προορισμός» στους Έλληνες οι οποίοι βρίσκονται σε θετική ψυχολογική κατάσταση, καθώς η Ελλάδα διαχειρίστηκε την κρίση αυτή κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο και από την άλλη τους Ισπανούς, των οποίων η ψυχολογία τους κλονίστηκε, καθώς η Ισπανία υπήρξε από τις χώρες που επλήγησαν σε πολύ μεγάλο βαθμό από την πανδημία. Συνεπώς το σημείο αφετηρίας υπήρξε ο βαθμός επίδρασης σε διαφορετικά, όμως επίπεδα ψυχολογίας, Έλληνες σε σχέση με τους Ισπανούς.
Με βάση τη σημερινή εικόνα και τα στοιχεία της τελευταίας εβδομάδας, υπάρχει η αντίληψη ότι η Ελλάδα ίσως κινδυνεύει να χάσει το πολύτιμο brand του ασφαλούς τουριστικού προορισμού, όπως αυτό δημιουργήθηκε από τη διαχείριση της πανδημίας πριν τον Ιούλιο. Ωστόσο τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν τη βασική υπόθεση του «Ασφαλούς Προορισμού» για την Ελλάδα σε ποσοστό άνω του 80% για τους Έλληνες και το 70% για τους Ισπανούς.

Ο χαμηλός αριθμός των κρουσμάτων κορωνοϊού, ο χαμηλός αριθμός θανάτων εξαιτίας του κορωνοϊού και η επιτυχημένη αντιμετώπιση της πανδημίας σε σύγκριση με άλλες χώρες αποτέλεσαν τους κύριους παράγοντες που ενίσχυσαν την εικόνα της Ελλάδας ως ασφαλούς τουριστικού προορισμού σύμφωνα με τους Έλληνες τουρίστες. Αντιθέτως, σύμφωνα με τους Ισπανούς η Ελλάδα ενίσχυσε την εικόνα της ως «ασφαλής τουριστικός προορισμός» λόγω του ότι οι κάτοικοι πειθάρχησαν στην τήρηση των μέτρων, επειδή η Ελλάδα διαθέτει άριστα εξειδικευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και από το γεγονός ότι η Ελλάδα, ως κορυφαία τουριστικά αναγνωρισμένη χώρα, θα θέλει να διατηρήσει την ασφαλή της εικόνα για να μην επηρεαστεί αρνητικά ένας οικονομικός κλάδος στον οποία στηρίζεται η ανάπτυξη της χώρας και της οικονομίας.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο τρόπος που επιλέγουν πλέον οι τουρίστες έναν προορισμό έχει αλλάξει. Οι Ισπανοί φαίνεται πως θα επιλέξουν να ταξιδέψουν κάπου στην Ευρώπη (95,5%), ενώ οι Έλληνες σε ποσοστό 80% δηλώνουν πως θα επιλέξουν να επισκεφτούν έναν ελληνικό προορισμό τη φετινή χρονιά. Όπως αναδεικνύεται από την έρευνα, πριν από την κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού COVID-19, το φυσικό κάλλος και το φυσικό περιβάλλον αποτελούσαν το κυριότερο θέλγητρο του εκάστοτε προορισμού τόσο για τους Έλληνες, όσο και για τους Ισπανούς τουρίστες. Υπό την επίδραση, ωστόσο των επιπτώσεων που προκάλεσε ο COVID-19, για τους Ισπανούς πλέον το βασικότερο κριτήριο επιλογής προορισμού φαίνεται πως είναι οι συνθήκες «Υγείας και Ασφάλειας» που επικρατούν στον προορισμό. Αποτέλεσμα που δικαιολογείται απόλυτα αν αναλογιστούμε πόσο σοβαρά επλήγη από την πανδημία η Ισπανία. Από την άλλη πλευρά, για τους Έλληνες, το φυσικό κάλλος και το φυσικό περιβάλλον παραμένουν τα κυριότερα θέλγητρα. Αποτέλεσμα που καταδεικνύει το γεγονός πως οι Έλληνες θεωρούν την Ελλάδα μια χώρα ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς παρόλες τις αρνητικές επιπτώσεις που προκάλεσε η πανδημία του COVID-19. Ωστόσο, εν μέσω της πανδημίας μια σημαντική διαφοροποίηση παρατηρείται στην ιεράρχηση του κριτηρίου «Υγείας και Ασφάλειας» όπου πλέον κατατάσσεται ως τρίτος σημαντικότερος παράγοντας (από την 9η χωρίς COVID-19) πλέον. Επιπλέον το συνολικό κόστος των διακοπών αναγνωρίζεται πλέον ως δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας τόσο για τους Έλληνες, όσο και για τους Ισπανούς τουρίστες. Φαίνεται πως μετά από μια περίοδο με καθολικό lockdown και σε συνδυασμό με όλα τα αναγκαία μέτρα που ελήφθησαν, οι οικονομικοί πόροι των ατόμων και στις δύο χώρες έχουν επηρεασθεί αρνητικά.

Παράλληλα τόσο οι Έλληνες, όσο και οι Ισπανοί φαίνεται πως είναι διατεθειμένοι να κάνουν διακοπές σε έναν ασφαλή και ήσυχο προορισμό στην Ελλάδα ακολουθώντας όλα τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα τόσο από τη χώρα υποδοχής, όσο και τις επιχειρήσεις. Οι Ισπανοί τουρίστες επιπλέον αναγνωρίζουν το γεγονός πως σημαντικός παράγοντας του ταξιδιού τους είναι και η βίωση αξέχαστων εμπειριών.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας η χρήση των εστιατορίων της περιοχής, η δυνατότητα επίσκεψης σε οργανωμένες παραλίας και οι βόλτες σε εμπορικούς δρόμους για αγορά προϊόντων αναγνωρίζονται ως οι δημοφιλέστερες δραστηριότητες που προτιμούν να πραγματοποιήσουν πλέον τόσο οι Έλληνες, όσο και οι Ισπανοί τουρίστες στον προορισμό που θα επισκεφτούν. Αν και με διαφορετική ιεράρχηση των τριών αυτών παραγόντων στα αποτελέσματα των δύο χωρών, είναι σίγουρο πως τόσο η γαστρονομία, όσο ο παράγοντας «θάλασσα» και οι δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εμπορικές αγορές θα πρέπει να αποτελέσουν σημαντικούς πυλώνες στις προσπάθειες ανάδειξης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κάθε περιοχής».

Mπορεί να προσελκύσει νέες τουριστικές αγορές
Επίσης στην έρευνα επισημαίνεται πως «αναφορικά με το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, οι απαντήσεις των συμμετεχόντων και των δύο χωρών συγκλίνουν και αναγνωρίζουν το γεγονός πως το μέλλον του ελληνικού τουρισμού σχετίζεται άμεσα με τις εξελίξεις και την ανάπτυξη της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Επίσης αναδεικνύεται το γεγονός πως η Ελλάδα αποτελεί έναν κορυφαίο τουριστικό προορισμό που μπορεί να προσελκύσει νέες τουριστικές αγορές αλλά θα είναι σημαντικό να παραμείνει ένας ασφαλής υγειονομικά προορισμός. Ωστόσο δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι για τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και τη βοήθεια που μπορεί να προσφέρει στην προσπάθεια ανάκαμψης των τουριστικών επιχειρήσεων. Είναι επομένως αναγκαίο να κατανοήσουν τόσο οι δημόσιοι, όσο και οι ιδιωτικοί φορείς τη σπουδαιότητα του brand που έχει αποκτήσει η Ελλάδα ως «ασφαλής τουριστικός προορισμός» και να μεριμνήσουν για τη διασφάλισή του»

thessalia.gr